1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
چکیده
تعریف مصرفکننده و عرضهکننده در قوانین حمایت از حقوق مصرفکننده از اهمیت به سزایی برخوردار است. در واقع حمایت صحیح در این حوزه در گرو در اختیار داشتن تعاریف جامع و مانع از مصرفکننده است. در حقوق ایران قانونگذار از این دو مفهوم من جمله در قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو تعاریفی ارائه کرده است که با مطالعه دستورالعملهای اتحادیه اروپا و همچنین بررسی قوانین کشورهای انگلستان و فرانسه نواقص تعاریف قانونگذار ما مشخص میگردد. در این مقاله ابتدا به تعریف عرفی و لغوی مصرف کننده و سپس بررسی تعاریف قانونگذار در حقوق ایران و همچنین قانونگذار اتحادیه اروپا و کشورهای انگلستان و فرانسه پرداخته میشود و با در نظر گرفتن محاسن و معایب تعاریف فوقو در جهت ارائه یک تعریف کامل، تعریفی جدید از مفهوم مصرفکننده پیشنهاد میگردد که خصیصههای تعریف به دقت مورد بررسی قرار میگیرد. به همین ترتیب مفهوم عرضهکننده نیز مورد بررسی قرار میگیرد. نتیجهای که در انتها به آن میرسیم این است که تعاریف قانونگذار داخلی از این دو مفهوم تعاریف جامع و مانعی نیست و لزوم اصلاح قانون در این خصوص شدیداً توصیه میشود.
یوسفی صادقلو, احمد, & پورحسنی, حسین. (1395). بررسی مفهوم مصرف کننده و عرضه کننده در حقوق ایران و اتحادیه اروپا. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 12(شماره 4 (پیاپی 30)), 135-160.
MLA
احمد یوسفی صادقلو; حسین پورحسنی. "بررسی مفهوم مصرف کننده و عرضه کننده در حقوق ایران و اتحادیه اروپا". تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 12, شماره 4 (پیاپی 30), 1395, 135-160.
HARVARD
یوسفی صادقلو, احمد, پورحسنی, حسین. (1395). 'بررسی مفهوم مصرف کننده و عرضه کننده در حقوق ایران و اتحادیه اروپا', تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 12(شماره 4 (پیاپی 30)), pp. 135-160.
VANCOUVER
یوسفی صادقلو, احمد, پورحسنی, حسین. بررسی مفهوم مصرف کننده و عرضه کننده در حقوق ایران و اتحادیه اروپا. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 1395; 12(شماره 4 (پیاپی 30)): 135-160.