هگل صد سال قبل از صعود دولت رایش سوم در نوشته هایش آرزو کرده بود که روزی روح و تفکر آریایی- ژرمن روح جهان جدید گردد تا به قول او حقیقت مطلق را عملی نماید و وظیفه تاریخیاش را به انجام رساند، آرزویی که در قامت فاشیسم به حقیقت پیوست. هگلدولت را سایه خدا بر زمین خواند، مرتبه انسان های تاریخ ساز را به مرتبه الوهیت یا نیمه خدایی رسانید و جنگ را خیری دانست که سبب سلامت اخلاقی جامعه می شود.. در بررسی عناصر فاشیسم شاهد همنشینی نظریه و عمل هستیم. تاثیرگذاری اندیشه هگل بر فاشیسم چنان است که پوپر دستور طبخ فاشیسم را از این قرار میداند: هگل به اضافه کمی چاشنی مادیت قرن نوزدهمی.
ساعی, احمد, & مقدس, محمود. (1390). فاشیسم و هگل: خوانشی در اقتران نظریه و عمل. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 7(شماره 1 (پیاپی 15 بهار وتابستان1390)), 125-150.
MLA
احمد ساعی; محمود مقدس. "فاشیسم و هگل: خوانشی در اقتران نظریه و عمل". تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 7, شماره 1 (پیاپی 15 بهار وتابستان1390), 1390, 125-150.
HARVARD
ساعی, احمد, مقدس, محمود. (1390). 'فاشیسم و هگل: خوانشی در اقتران نظریه و عمل', تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 7(شماره 1 (پیاپی 15 بهار وتابستان1390)), pp. 125-150.
VANCOUVER
ساعی, احمد, مقدس, محمود. فاشیسم و هگل: خوانشی در اقتران نظریه و عمل. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری, 1390; 7(شماره 1 (پیاپی 15 بهار وتابستان1390)): 125-150.